Reflecta X2-Scan

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Reflecta X2-Scan op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,1

Peter van de Zanden 09-11-2010
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Ook gillend terug gebracht. Het is ook geen scanner, zoals iedereen zegt, maar een camera, reprocamera om precies te zijn. In een zeer zeer magere uitvoering
webcam met beperkte optische kwaliteit. De belichting vanuit de bodem van het apparaat is slecht en lijkt ook niet toereikend.
Kortom, zelfs voor dit lage bedrag is het een slechte aankoop.

Wezko 08-11-2010
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Ook ik heb de König versie. Lekker goedkoop, supersnel maar kwaliteit is echt hopeloos. Fletse beelden en een luxaflexraster.

Hij gaat terug.

koenkamphuijs 30-06-2010
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

De Reflecta X2 is een klein en handzaam scannertje voor het digitaliseren van dia's en negatieven. Bij het gebruik valt nogal wat kanttekeningen te zetten. Het eerste probleempje is een mechanisch: bij de scanner wordt een houdertje meegeleverd voor de negatieven, dat is voorzien van spijltjes en tandjes om de film vast te zetten. Door die tandjes is het nauwelijks mogelijk om de foto's precies tussen de spijltjes te krijgen. Al bij het scannen van mijn eerste rolletje heb ik de tandjes met een scherp mes verwijderd, waarna het een stuk gemakkelijker ging. Het houdertje kan uitsluitend kleinbeeldnegatieven aan.
De installatie gaat op XP vlekkeloos, windows 7 is een stuk lastiger. Na installatie van de software herkent Windows 7 de scanner niet. Uiteindelijk is het me gelukt om via Bijwerken stuurprogramma de driver te installeren door handmatig te verwijzen naar \Driver\Windows\OVT\OVTScanner op de installatie-CD. De driver werkt correct onder Windows 7. Voor Windows is het apparaat een webcam (!) wat maakt, dat programma's die van een webcam gebruik maken zoals Windows Live Messenger, op het verkeerde been worden gezet.
Het scannerprogramma toont de negatieven met een forse blauw/cyaanzweem op het scherm. Er is een schermpje om vooraf de kleuren bij te werken, die echter op het eindresultaat geen effect heeft omdat bij het opslaan van de scans naar bestand een automatische correctie van kleur, helderheid, contrast en kleurcontrast plaatsvindt en die je eigen aanpassingen teniet doet. De scanprogrammatuur kan in combinatie met de meegeleverde ArcSoft Photoimpression in een keer 12 scans opslaan, wat maakt dat het scannen zelf erg vlot gebeurt (al moet je wel een minuutje wachten tot de bestanden zijn gecorrigeerd en opgeslagen).
Uiteindelijk hou je foto's over die een duidelijke blauw/cyaanzweem hebben en die je met een fotobewerkingsprogramma verder zult moeten bijwerken. De correctieprogrammatuur heeft helaas nogal desastreuze gevolgen voor de beeldkwaliteit. Contrasten worden snel te hard en egale vlakken (zoals een grijze wolkenlucht) krijgen zichtbare overgangen in kleurvlakken, die doen denken aan 256-kleurenbeelden. Verder zie je op plotselinge overgangen tussen donkere en lichte kleuren soms een randje helemaal witte pixels. Hoewel het de bedoeling is dat je de foto's positief op je scherm krijgt, geeft mijn apparaat in de meeste gevallen het beeld negatief weer en slaat het ook negatief op, zodat ik de kleuren in een fotobewerkingsprogramma moet 'omkeren'. Ook de calibratie-optie weigerde na een tijdje dienst.
Je kunt de scannerprogrammatuur ook met ieder TWAIN-compatible fotobewerkingsprogramma gebruiken. Het scannen gaat dan per stuk en niet per 12. De automatische correctie wordt dan niet gebruikt, waardoor je de beeldkwaliteit meer zelf in de hand hebt, en je het kleurcorrectiescherm vooraf wel kunt gebruiken. Helaas slaat dat je laatst gedane instellingen niet op wat heel veel overbodig klikwerk betekent. Op die manier scannen maakt ook gelijk duidelijk waarom de correctieprogrammatuur de kwaliteit zo negatief beïnvloedt: de foto's hebben zwaar onvoldoende contrast en kleurcontrast. Dat ophalen met je eigen bewerkingsprogramma is ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit.

gp............... 25-11-2009
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

de grootste aanschaf flop op computergebied tot nu:
4,5 uur in gestoken om hem op 2 computers aan de gang te krijgen, bellen met de helpdesk, zoeken op internet allerlei oplossingen geprobeer. Uiteindelijk herkent mijn computer hem nog steeds niet als scanner, Door de helpdesk nog naar de winkel gestuurd om het apparaat om te wisselen, gedaan. eindresultaat: niets

Petrus54 07-11-2009
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Mijn advies; NIET kopen!!!

Ik heb een oudere dia scanner maar wilde er één die sneller was. De Reflecta X2-scan werkt snel maar het resultaat is erbarmelijk.

Zeer, zeer slechte kwaliteit scans. Ik ga het apparaat snel naar de winkel (Media Markt) terugbrengen.

Gelukkig heb ik m'n oude Dimage Scan Dual II van Konica nog. Deze werkt zeer traag maar dan zijn de dia's wel prima gescanned!

R_u_u_d 23-09-2009
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Dit apparaat is onder meerdere merken te vinden: Unovia, Ion, König.

Zelf heb ik de Ion uitgeprobeerd en weer snel teruggebracht.

Het scannen gaat snel en eenvoudig, de kwaliteit van de scan is echter hopeloos in de donkere gebieden: het wordt al snel een zwart vlak.

De bijgeleverde Arcsoft Photoimpression 6 is erg traag, met de scanfunctie van het gratis programma Irfanview ging het stukken sneller.

karesansui 11-07-2009
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Bij mij werkt het wel onder Vista. Vrij eenvoudig in gebruik en inderdaad redelijk snel.

Wat betreft kwaliteit is er van alles in te stellen dat helaas allemaal niet veel uit maakt. De JPG bestanden worden groter maar niet beter.

Uit de beschrijving maak ik op dat het toch te vergelijken moet zijn met een 4MPix camera. Dat haalt het in de verste verte niet. Er gaat heel veel nuance verloren vooral in donker en licht. Na het inscannen kunnen de originelen zeker niet weg.
Veel gescande foto's zijn niet eens geschikt om in klein formaat op Internet te zetten.
Per saldo valt het tus toch weer tegen.

Hein007 31-05-2009
Geschreven voor: Reflecta X2-Scan

Wat een drama! Op 3 computers geprobeerd. Zowel Vista als XP. Alle updates gedownload. Resultaat: 3 echte vastlopers. allerlei foutmeldingen. 13 keer opnieuw opgestart. Na 5 uur stoeien en 2 gescande dia's teruggebracht naar de winkel.